In de salon, Tips

5 succesvolle tips om nieuwe klanten naar jouw nagelstudio te trekken

Training Basis Freestechnieken - 28 oktober

“Ik heb sinds kort mijn salon geopend en ben nog op zoek naar nieuwe klanten”. Wij horen en lezen dit erg vaak. Na het afronden van je opleiding ga je enthousiast oefenen op familie en vrienden. Maar naast dit selecte clubje VIP’s is het natuurlijk ook leuk om nieuwe klanten aan te trekken en je salon tot een succes te maken. Deze klanten komen niet aanwaaien helaas, je moet ze aantrekken.

In deze Blog geven wij jou enkele tips die nuttig kunnen zijn als je een beginnende nagelstyliste bent en nieuwe klanten wilt aantrekken, nagelstyliste bent en je werktijden wilt uitbreiden of als je nagelstyliste bent maar het lukt jou niet om je klantenbestand te vergroten.

Ben je naast nieuwe klanten op zoek naar het uitbreiden van je skills? Bekijk onze nagelopleidingen en trainingen!

1. Zorg voor goede online aanwezigheid

Creëer een professionele website waarin je vertelt wie je bent en wat je doet. Vergeet geen foto van jezelf te delen die weergeeft hoe jij bent in het dagelijkse leven. Als mensen het gezicht achter het bedrijf kennen, schept dit een vorm van vertrouwen waardoor mensen sneller geneigd zijn om over te gaan tot het leggen van contact.

Je kunt een portfolio online zetten (foto’s van jouw werk) en je prijslijst delen. Ook kunnen reviews van bestaande klanten bijdragen aan de keuze van mensen om een afspraak te maken. Zorg dat je op je website bepaalde zoektermen gebruikt die voor de vindbaarheid voor klanten op zoekmachines van belang zijn. Heb jij een salon in Lutjebroek? Zorg dan dat dit meermaals wordt benoemd in combinatie met de woorden als nagelstyliste, nagelsalon en nagelstudio. Dit zorgt ervoor dat wanneer mensen zoeken naar een nagelstyliste in Lutjebroek jij hoger in de zoekresultaten komt en de kans dus aanzienlijk groter is dat jij als eerste wordt aangeklikt.

Zorg naast een goede en professionele website altijd voor zichtbaarheid op de social media platforms zoals Facebook, Instagram, Pinterest en ook Tiktok. Plaats hier foto’s en video’s van je werk en deel aanbiedingen om potentiële klanten aan te trekken.

2. Kijk eens rond voor lokale samenwerkingen

Ga op zoek naar mogelijke samenwerkingen met lokale bedrijven zoals kapperszaken, schoonheidssalons of modewinkels om elkaars klantenbestand te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld kruisverwijzingen doen op je Social Media Platforms, in je nieuwsbrief of gezamenlijke promoties opzetten. Ook kun je flyers en visitekaartjes neerleggen bij de balie van deze bedrijven.

Informeer eens naar de mogelijkheid bij een lokale modewinkel om een dagje in de winkel gratis manicure’s weg te geven. Geef aan de bezoekers flyers, visitekaartjes en een prijslijst mee. Biedt ook aan om bij een samenwerking een visitekaartje of flyer bij jou in de salon neer te leggen die je aan bestaande en nieuwe klanten mee kunt geven.

3. Klantbeoordelingen

Positieve beoordelingen trekken nieuwe klanten aan, vergroten het vertrouwen en kunnen leiden tot een grotere vraag naar jouw diensten. Potentiële klanten zijn namelijk geneigd om “aankoopbeslissingen” te baseren op de ervaring van anderen. Als je regelmatig positieve klantbeoordelingen ontvangt, creëer je een positieve reputatie en wek je vertrouwen op bij potentiële klanten. Dit kan hen aantrekken om voor jou te kiezen. Daarnaast kan het leiden tot mond-tot-mondreclame, waarbij tevreden klanten jouw diensten aanbevelen bij anderen. Dit kan een positieve spiraal creëren waardoor je klantenbestand groeit.

Bied jouw klanten een geweldige ervaring, geef ze het gevoel dat ze speciaal zijn en moedig ze aan om hun feedback achter te laten. Als jij voor jouw bedrijf een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt op Google kun je ze vragen om hier een review te schrijven. Je kunt ook op je website een plekje hiervoor inrichten of op je Facebook bedrijfspagina.

4. Speciale aanbiedingen en loyaliteitsprogramma’s

Biedt speciale kortingen, introductie aanbiedingen of loyaliteitsbeloningen aan om klanten aan te moedigen om terug te komen en positieve mond-tot-mondreclame te genereren.

Een hele goede actie kan zijn een “Bring your Friend”. Hierbij geef je jouw bestaande klant een korting als zij een nieuwe klant aanbrengt. De nieuwe klant kun je ook een korting aanbieden voor de eerste afspraak. En deze kan vervolgens ook weer gebruik maken van de “Bring your Friend” aanbieding.

5. Samenwerking met andere beauty professionals

Overweeg samenwerkingen met andere professionals in de beauty-industrie. Denk hierbij aan make-up artiesten, fotografen of bijvoorbeeld weddingplanners. Dit kan leiden tot doorverwijzingen en gedeelde promoties. Doe dit ook de andere kant op.

Onthoud dat consistentie en kwaliteit cruciaal zijn bij het opbouwen van jouw reputatie als nagelstylist. Door een sterke online aanwezigheid te creëren, lokale samenwerkingen aan te gaan en positieve relaties op te bouwen met je klanten, kun je je bereik vergroten en je klantenbestand uitbreiden.